Palīdzības sniegšanas kārtība (triāža)

PALĪDZĪBAS SNIEGŠANAS KĀRTĪBA (TRIĀŽA)

NEATLIEKAMĀS MEDICĪNISKĀS PALĪDZĪBAS UN UZŅEMŠANAS NODAĻĀ

 

Kas ir pacientu prioritizēšana jeb triāža?

Pacientu šķirošana pēc prioritātes līmeņiem neatliekamās medicīniskās palīdzības nodaļā jeb triāža ir process, kurā ārstniecības personāls izvērtē pacienta veselības stāvokli, lai noteiktu, kuram pacientam jāsniedz palīdzība vispirms. Vienotu triāžas kārtību ārstniecības iestādēs ir ieviesusi Veselības ministrija, lai nodrošinātu efektīvu pacientu aprūpi.

 

Kā notiek prioritātes līmeņa piešķiršana?

Triāžas laikā pacienta prioritāti nosaka nevis domājamā diagnoze, bet gan pacienta veselības stāvokļa smagums un iespējamā veselības stāvokļa pasliktināšanās.

Tiek ņemti vērā arī citi faktori, piemēram:

  • pacienta vecums,
  • esošās hroniskās slimības (piem., diabēts, onkoloģija),
  • medicīniskā vēsture un komplikāciju risks,
  • īpaši stāvokļi, piemēram, grūtniecība.

 

🔺 Pacientiem, kuru veselības stāvoklis ir stabils un dzīvībai briesmas nedraud, izmeklējumus un speciālistu palīdzību var nākties gaidīt ilgāk. Ņemot vērā pacientu plūsmu un iestādes resursus, gaidīšanas laiks var sasniegt līdz 6 stundām.

Pacientiem, kuru veselības problēmas būtu piemērotāk risināt ambulatori, tiks piedāvātas konsultācijas un izmeklējumi pēc maksas pakalpojumu cenrāža vai lūgs izskatīt iespēju vērsties pie sava ģimenes ārsta.

Tātad, jāņem vērā, ka pacienti ar mazāk akūtiem simptomiem gaida ilgāk, pat ja viņi ieradušie pirmie!

 

 

Prioritāte

 

Laiks līdz  ārsta apskatei Prioritātes skaidrojums
1.prioritāte

 

0 min. DZĪVĪBA IR APDRAUDĒTA

(sirdsdarbības, elpošanas apstāšanās, bezsamaņa, zilgana ādas krāsa u.c.)

 

2.prioritāte

 

līdz 15 min. DZĪVĪBAI BĪSTAMS STĀVOKLIS

(krampji, smagas traumas, spēcīga asiņošana, smakšana u.c.)

 

3.prioritāte līdz 60 min  ŠOBRĪD DZĪVĪBA NAV APDRAUDĒTA,  IESPĒJAMI SAREŽĢĪJUMI

(sirds ritma traucējumi, apgrūtināta elpošana, akūta saslimšana, veselības stāvokļa pasliktināšanās pacientiem ar cukura diabētu, onkoloģisku saslimšanu, u.c.)

 

4.prioritāte

 

līdz 4 stundām DZĪVĪBA NAV APDRAUDĒTA

(akūta saslimšana vai hroniskas saslimšanas paasinājums ar mazu sarežgījumu attīstības risku.)

 

5.prioritāte nav ierobežots NEATLIEKAMĀ MEDICĪNISKĀ PALĪDZĪBA NAV NEPIECIEŠAMA (pārsiešana, ērces ņonemšana, traumas, ka iegūtas vairākas dienas atpakaļ u.c.). Pacients var vērsties pie ģimenes ārsta vai tiks piedāvātas konsultācijas un izmeklējumi pēc maksas pakalpojumu cenrāža.

 

 Lūdzam sagatavot:

Dokumentus:

pase vai ID karte

apdrošināšanas polisi

apliecinājumu par atbrīvojumu

 

Informāciju:

Deklarēto dzīves vietas adresi

Jūsu ģimenes ārstu

Kādas ir sūdzības, kad saslimāt

Regulāri lietotie medikamenti (nosaukums un deva)

Vai ir alerģija un paaugstināta reakcija uz kādām vielām, medikamentiem

Piederīgā vai uzticamības personas tālruņa numurs

 

 

 

 

Triāžas kārtību Veselības ministrija ieviesusi ārstniecības iestādēs, kuras atbilst 5., 4. vai 3. ārstniecības iestāžu līmenim, lai nodrošinātu vienotu pieeju medicīniskās palīdzības saņemšanā uzņemšanas nodaļās nonākušiem pacientiem, nodrošinātu veselības aprūpes savlaicīgumu un pieejamību, sniegtu palīdzību pacientiem ar smagāku veselības stāvokli, kā arī primāri novirzītu resursus.

 

Skip to content